Zaprawki lakiernicze – co warto o nich wiedzieć?

Zaprawki lakiernicze wykonywane są w celu zatuszowania rys, drobnych uszkodzeń oraz zadrapań na powierzchni lakieru samochodowego. Ze względu na to, że nie wyglądają one korzystnie, zabieg ten jest bardzo popularny. Dzięki niemu można zabezpieczyć samochód przed pojawiającą się rdzą w miejscach uszkodzeń.

Korozja może doprowadzić do tego, że auto nie uzyska corocznego przeglądu umożliwiającego poruszanie się nim. Dlatego warto wykonać takie zaprawki. Przed przystąpieniem do pracy należy przede wszystkim dobrać odpowiednią barwę lakieru. Jest to krok obowiązkowy, gdyż nie znając odcienia farby, którą po praz pierwszy malowano samochód, można doprowadzić do powstania nieestetycznego wyglądu. Kolor lakieru opisany jest w dwóch źródłach.

Kiedy wykonać zaprawki lakiernicze i co zrobić, by uzyskać estetyczny efekt?

Pierwszym z nich jest tabliczka znamionowa, którą umieszcza się w różnych miejscach w zależności od modelu pojazdu. Najczęściej jednak znajduje się w bagażniku, przy wlewie paliwa, drzwiach kierowcy lub pod maską. Jeśli po odnalezieniu tej tabliczki okaże się, że dane zawartej na niej uległy uszkodzeniu i nie da się ich odczytać, można wówczas skorzystać z kodu VIN.

Jednak w tym przypadku może okazać się konieczna pomoc autoryzowanego serwisu, ponieważ producenci posługują się różnymi oznaczeniami.

Sposoby zaprawek lakierniczych

W zależności od wielkości uszkodzeń, występują dwa sposoby wykonywania zaprawek lakierniczych. Jeśli chodzi o niewielkie zarysowania to można zniwelować je za pomocą małego pędzelka. Jednak, by w miejscu tym nie pojawiła się rdza, należy odpowiednio oczyścić oraz zamalować powierzchnię. W przypadku większych uszkodzeń trzeba wykonać nieco bardziej skomplikowany proces. Po przeprowadzeniu pierwszych, wstępnych prac może okazać się, że doszło już do korozji.

Niezbędne w tej sytuacji będzie udanie się do blacharza. Jeśli jednak nie ma takiej sytuacji można przystąpić do odtłuszczania powierzchni.

Karoserię pojazdu należy zeszlifować, aż do samej blachy, a następnie zmatowić papierem ściernym. Później wszystko odtłuścić benzyną ekstrakcyjną. Na tak przygotowaną powierzchnię nakłada się szpachlę. Trzeba uważać z jej ilością, by miejsce uszkodzenia nie odznaczało się. Po całkowitym zaschnięciu, należy ponownie zeszlifować miejsce, tym razem na mokro, oraz okleić je przez procesem malowania. Gdy wszystkie etapy zostały wykonane można nałożyć podkład pod lakier.

Po jego wyschnięciu winno przejść się do malowania lakierem w sprayu. Przeważnie stosuje się kilka warstw, w celu uzyskania najlepszego efektu. Na koniec pozostaje wyszlifować dany element, aby rezultat był estetyczny.