Tarcze, klocki i inne elementy układu hamulcowego – co warto o nich wiedzieć?

Każdy samochód musi być regularnie serwisowany i poddawany różnego rodzaju badaniom. Sprawdzać trzeba nie tylko jakość jego spalin, ustawienie świateł lub kondycję układu zawieszenia, lecz przede wszystkim te systemy, które wpływają na bezpieczeństwo. W tym wypadku nie ma nic ważniejszego niż układ hamulcowy. Co każdy kierowca powinien wiedzieć o serwisowaniu hamulców w swoim aucie?

Najważniejsze informacje o klockach hamulcowych

Najczęściej kontrolowanym i wymienianym elementem układu hamulcowego są oczywiście klocki. Wynika to z faktu, że najszybciej ulegają one zużyciu i siłą rzeczy kierowca musi podjąć działania w celu ich wymiany.

Jak często wymienia się klocki hamulcowe? Wiele tu oczywiście zależy od stylu jazdy, lecz przyjmuje się, że najlepiej robić to, co około 20 tysięcy kilometrów. Rzecz jasna klocki dają wiele sygnałów, że czas na ich wymianę już nadszedł. Najczęściej podczas hamowania dochodzi wtedy do generowania specyficznego piszczenia. Jest to efekt zamontowanego w klockach sygnalizatora, który ma na celu zwrócić uwagę kierowcy na ten element.

Kiedy należy wymieniać klocki hamulcowe?

Oczywiście żaden, nawet najlepszy klocek hamulcowy na nic się zda, jeśli nie będzie pracował z wysokiej jakości sprawną tarczą hamulcową. To właśnie do niej klocek jest przyciskany podczas wciskania pedału hamulca.

Rzecz jasna tarcza hamulcowa w profesjonalnym wydaniu jest znacznie trwalsza niż klocki, lecz mimo wszystko po pewnym czasie dojdzie do jej zużycia. Tarcza im jest starsza i gorszej jakości, tym staje się cieńsza. Jeśli będzie już za cienka, całkowicie straci swoje właściwości i nie będzie w stanie wytracić prędkości pojazdu. Przyjmuje się, że tarcze podlegają wymianie co około 80 tysięcy kilometrów. Również i w tym wypadku wiele zależy od stylu jazdy — spokojnie jeżdżący kierowcy poruszający się głównie po drogach szybkiego ruchu z całą pewnością powinni na jednym komplecie tarcz móc przejechać nawet 100 tysięcy kilometrów.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Jeśli chce się naprawdę dobrze zadbać o posiadane w aucie hamulce, trzeba pamiętać, że klocki i tarcze hamulcowe nie są jedynymi ich elementami. Hamulce to wielu innych części, które również podlegają regularnemu serwisowi. Którym częściom należy się bliżej przyjrzeć?

Podstawą jest kontrolowanie kondycji płynu hamulcowego. W chwili naciśnięcia pedału hamulca następuje wzrost ciśnienia płynu, co doprowadza do zaciśnięcia się na tarczach klocków. Wiedzieć trzeba, że z wiekiem płyn traci swoje właściwości i nie reaguje tak, jak powinien. Pracownicy serwisów uważają, że najlepiej wymieniać go raz na trzy lata.

Równie ważne jest dokonywanie wymiany przewodów hamulcowych. Wykonane one mogą być z gumy albo z metalu. W obu wypadkach działać mogą na nie pewne niekorzystne siły, które stopniowo doprowadzać będą do ich niszczenia. Jeśli dojdzie do sytuacji, gdy w przewodzie pojawi się dziurka i zacznie ulatywać płyn, konsekwencje mogą być fatalne. W takiej sytuacji znacznie spadnie ciśnienie płynu, a więc i siła hamowania. W skrajnej sytuacji można całkowicie utracić hamulce.